Odwiedziliśmy państwo z najdłuższą linią brzegową w Europie!

Musimy się pochwalić naszym niedawnym wyjazdem do słonecznych i zapierających dech w piersiach Włoch.

Nasza podróż zaczęła się 24 września br. Wyruszyliśmy do Rimini, by pod koniec dnia napawać się ostatnimi widokami słońca, zachodzącego nad falującym w jego promieniach Adriatykiem. Oczywiście,  skorzystaliśmy z okazji, by sprawdzić temperaturę wody na własnej skórze. Tak, była całkiem cieplutka.

Następnego dnia pożegnaliśmy plażę w Rimini i udaliśmy się do malowniczego San Marino – najstarszej republiki świata. Spacerując przez centrum historyczne, podziwialiśmy m.in. bramę świętego Franciszka, grotę łuczników czy pałac legatów. Dłuższy przystanek zrobiliśmy na czubku wzgórza, skąd z tarasów zamkowych rozpościerał się niesamowity widok na panoramę Adriatyku. Drugą część dnia spędziliśmy na zwiedzaniu równie wspaniałego Asyżu, gdzie zobaczyliśmy m.in. Bazylikę Świętego Franciszka (wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO), Bazylikę Świętej Klary, Bazylikę Matki Boskiej Anielskiej oraz po prostu piękne, kamienne uliczki średniowiecznego miasta. W drodze do autokaru zatrzymaliśmy się chwilę przed kościołem Matki Bożej Większej w Asyżu, gdzie wysłuchaliśmy historii błogosławionego Karola Acutis. Nie było wśród nas osoby, która nie byłaby poruszona widokiem trumny, w której spoczywa ciało nastolatka bez śladu rozkładu, choć od jego śmierci minęło 17 lat. Po tym pełnym wrażeń dniu udaliśmy się na nocleg do Fuggi.

Trzeciego dnia pobytu z 31°C i uśmiechem na twarzy odbyliśmy wartościową podróż po najsłynniejszych zabytkowych świątyniach stolicy Włoch – Rzymu. Zobaczyliśmy mnóstwo wspaniałych miejsc m.in. Bazylikę Świętego Jana na Lateranie, Święte Schody, po których dzielnie na kolanach i z modlitwą na ustach wspięliśmy się na sam szczyt, Bazylikę Papieską Świętego Pawła za Murami, w której znajduje się grób św. Pawła Apostoła oraz słynne medaliony wszystkich papieży, czy Sanktuarium Trzech Fontann, miejsca męczeńskiej śmierci Świętego Pawła. W międzyczasie nie zabrakło oczywiście czasu na zjedzenie tradycyjnej włoskiej potrawy – pizzy. Po powrocie do hotelu postanowiliśmy jeszcze poznać miasto naszego zakwaterowania – Fiuggi, które słynie z wód termalnych.

Kolejnego dnia kontynuowaliśmy przygodę w Rzymie. Zwiedziliśmy Koloseum i Forum Romanum. Spacerując po Wiecznym Mieście, nie przegapiliśmy okazji, żeby zrobić sobie piękne zdjęcia przy słynnej Fontannie di Trevi czy na Schodach Hiszpańskich.

Mówią, że Polacy są wszędzie. Sprawdziliśmy. W stolicy Włoch znaleźć można wiele śladów naszej historii. Przejeżdżając szlakiem Katakumb, wstąpiliśmy do Kościoła „Domine Quo Vadis”, w którym znajduje się pomnik Henryka Sienkiewicza. Odwiedziliśmy także Kościół św. Stanisława Biskupa i Męczennika, czyli najstarszy polski ośrodek duszpasterski poza krajem. Po południu, za kierunek naszej wędrówki obraliśmy ważny punkt w historii Polski – wzgórze Monte Cassino. Zwiedziliśmy tam opactwo benedyktyńskie, a na Polskim Cmentarzu Wojennym uczniowie szkoły branżowej Tischnera złożyli wieńce oraz zapalili białe i czerwone znicze, aby uczcić naszych poległych rodaków.
Dzień zakończyliśmy tanecznym krokiem w naszym hotelu, gdzie przygotowano dla nas kolację z muzyką na żywo.

W ostatnim dniu trafiliśmy do najmniejszego państwa na świecie – Watykanu. Zwiedzaliśmy Plac Świętego Piotra, gdzie w Kolumnadzie Berniniego wśród 140 Doktorów i Świętych Kościoła Katolickiego odnaleźliśmy posąg świętego Jacka Odrowąża, jednego z najważniejszych europejskich misjonarzy i piątego Polaka wyniesionego na ołtarze. Następnie przeszliśmy przez Muzea i Ogrody Watykańskie, gdzie usłyszeliśmy wiele ciekawostek z życia papieży i poznaliśmy tajemnicę Kaplicy Sykstyńskiej. Zwieńczeniem pobytu w Stolicy Apostolskiej była Bazylika Świętego Piotra, gdzie zobaczyliśmy pomnik Marii Klementyny Sobieskiej, wnuczki króla Jana III Sobieskiego, tytularnej królowej Zjednoczonego Królestwa Anglii, Szkocji i Irlandii. Pobyt w Bazylice zakończyliśmy na modlitwie przy grobie wielkiego Polaka, Świętego Jana Pawła II. Ostatni spacer po Rzymie zakończyliśmy pod Panteonem.
To koniec naszej opowieści ze słonecznej Italii, ale nie koniec naszych wypraw… Dlatego nie przegapcie relacji z kolejnych wojaży.

Wyjazd został dofinansowany z programu „Poznaj polskie ślady w Europie” realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.