2014

Rok 2014 rozpoczęliśmy dalsza owocna współpracą z AIESEC Polska, pomagając przy gościnie kilkunastu studentów z różnych krajów świata. Jednocześnie zamknęliśmy listę chętnych na wyjazd do Rzymu na kanonizację Jana Pawła II.

24 lutego o g. 18 w ramach "Kina z głową" zaprezentowaliśmy film "Jack Strong" opowiadający historię płk. Ryszarda Kuklińskiego. Na projekcję w kinie Rialto przyszło niemal 200 poznaniaków.

Kameralny okazał sie kolejny seans - "Kamienie na szaniec".

PIELGRZYMKA NA KANONIZACJĘ JANA PAWŁA II

25 kwietnia, niemal punktualnie, o 14.30 wyjechaliśmy z Poznania. Po długiej - trwającej niemal 27 godzin - podróży dotarliśmy do malowniczo położonego Montefiascone, do hotelu Urbano V. Po krótkim odświeżeniu się, udaliśmy się do Rzymu, aby całą noc oczekiwać na uroczystości kanonizacyjne. Noc spędzona na ulicy była nie lada wyzwaniem, jednak prawie wszyscy pielgrzymi wytrzymali i "wystali" swoje miejsce na Placu Świętego Piotra. Uroczystość rozpoczęła się o g. 9 Koronką do Miłosierdzia Bożego. Kilka minut przed 10 na placu pojawił się Benedykt XVI, a chwilę później zgromadzeni mogli zobaczyć Papieża Franciszka. Msza św. zakończyła się po godzinie 12, ale część z pielgrzymów postanowiła pozostać dłużej na placu, aby zobaczyć z bliska papieża objeżdżającego papamobilem sektory. Następnego dnia zwiedzaliśmy Rzym, podziwiając bazylikę św. Jana na Lateranie, Koloseum, Forum Romanum, Schody Hiszpańskie, Fontannę di Trevi, Plac Hiszpański i Zamek Anioła. Był tez czas na zakup pamiątek czy kawałek pizzy. Następnego dnia udaliśmy się do Orvieto. Katedra w tym mieście była świadkiem cudu eucharystycznego. Po zakupach, ruszyliśmy dalej w drogę, aby dotrzeć do Rimini. Zatrzymaliśmy się w hotelu Grifone Bellariva, skąd było tylko kilka metrów na plaże. Co odważniejsi wykąpali się w morzu, a wieczorem chętni uczestniczyli w wieczorze wspomnień o Janie Pawle II. Kolejnego dnia dotarliśmy do Wenecji, gdzie każdy na własną rękę mógł podziwiać zabytki tego miasta i spacerować urokliwymi, wąskimi uliczkami. Kolejnym przystankiem była Pad

wa i sanktuarium św. Antoniego Padewskiego. Na nocleg dotarliśmy do hotelu San Vito w pobliżu Werony. Ostatni dzień poświęciliśmy na powrót do Polski. Wymownym przystankiem był jedynie obóz koncentracyjny w Dachau. Zdjęcia można znaleźć w naszej galerii.

PÓŁKOLONIE DLA DZIECI

I turnus (30.06-4.07) rozpoczął się integracją sportowo-wypoczynkową. Dzięki uprzejmości Salezjanów, mogliśmy korzystać z boisk do piłki nożnej i siatkówki plażowej. Wiele radości sprawiło wyjście na Termy Maltańskie, gdzie uczestnicy przez trzy godziny mogli oddawać się wodnemu szaleństwu. Kolejny dzień upłynął nam na wycieczce do Wielkopolskiego Parku Narodowego. Na ekspozycji muzealnej dzieci zapoznały się z walorami przyrodniczymi okolic. Mogły również podziwiać bogactwo natury na ścieżce dydaktycznej przeplatanej punktami widokowymi na największe jezioro parku - Jezioro Góreckie. Czwartek upłynął nam na wizycie w Muzeum Minerałów (największy znaleziony meteoryt) oraz lapidarium,a także podziwianiu kraterów w rezerwacie Meteoryt Morasko. Ostatniego dnia wybraliśmy się do Muzeum Archidiecezjalnego na zajęcia pod tytułem "Jak zostać królem?" oraz słuchaliśmy "Smoczych opowieści" w rezerwacie archeologicznym Genius loci. Zdjęcia z pierwszego turnusu można oglądać w galerii.

II turnus (7-11.07) rozpoczął "dzień japoński" na który złożyły się ćwiczenia z japońskiej kaligrafii oraz warsztaty sushi. Dzieci zwiedzały wraz z przewodnikiem zamek cesarski oraz na zajęciach w Bramie Poznania rozmawiały o podróżach przez wieki. Udały się też do Kórnika, gdzie zwiedzały zamek i powozownie. Nie zabrakło również czasu na wspólne kąpiele w jeziorze. Uczestnicy brali udział w słodkich warsztatach na których każdy mógł samodzielnie wykonać sobie lizaka. Odwiedziły również Pałac Działyńskich w którym m.in dowiedziały się jak funkcjonuje duża biblioteka. Odwiedzili również muzeum motoryzacji oraz brali udział w animacjach dziecięcych na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Nie zabrakło również wycieczki do zoo i wizyty w motylarni. Zdjęcia w naszej galerii.

III turnus (14-18.06) był bardzo kameralny, jednak równie bogaty w atrakcje. Uczestnicy wspólnie gotowali, chodzili nad jezioro, ponownie odwiedzili Termy Maltańskie i powrócili do Zamku Cesarskiego.

WYJAZD WAKACYJNY DLA MŁODZIEŻY - GÓRY SOWIE

Po krótkim rekonesansie okolicy w dniu przyjazdu, wieczorem obejrzeliśmy film poświęcony tajemnicom Dolnego Śląska, który w niektórych z nas obudził poszukiwaczy skarbów.  W sobotni dzień wybraliśmy się na długą  górską wycieczkę. Z Łomnicy udaliśmy się na Turzynę (895 m. n.p.m.) aby prze Jeleniec (902) dotrzeć na Rogowiec (879), gdzie znajdują się romantyczne, najwyżej w Polsce położone ruiny zamku. Szlak zakończył się w miejscowości Grzmiąca. Mimo zmęczenia, część z nas po kolacji udała się na nocny spacer.

Niedziela to oczywiście wizyta w Głuszycy i uczestnictwo w Eucharystii w kościele p.w. Chrystusa Króla. Po obiedzie wybraliśmy się do Explora Parku w Wałbrzychu, gdzie przeżyliśmy kilka naukowych przygód. Wybraliśmy się również na wałbrzyski rynek. Wieczór upłynął nam na grillowaniu i wieczornym kinie pod gwiazdami.

Kolejny dzień upłynął nam na zwiedzaniu bliższych i dalszych okolic. Wybraliśmy się najpierw do sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin w Wambierzycach. Tam mieliśmy okazję  wędrować po kalwaryjskich dróżkach - tych samych, które przemierzał kiedyś Karol Wojtyła. Następnie udaliśmy się do Czermnej, gdzie podziwialiśmy kaplicę czaszek. Złożono tam ponad dwadzieścia tysięcy ofiar wojny i zarazy z XVIII wieku. Tajniki papiernictwa zgłębialiśmy w Dusznikach, gdzie młodzi samodzielnie czerpali papier i poznawali historię i technikę produkcji tego ponadczasowego wynalazku. Ostatnim punktem dnia była twierdza Kłodzko, gdzie odbyliśmy spacer labiryntem stworzonym z chodników minerskich oraz poznaliśmy historię tej pięknej, nigdy nie zdobytej twierdzy.

Wtorek upłynął nam na wycieczce w bliższe góry. Udaliśmy się najpierw na zwiedzanie kompleksu Riese w Osówce, który kryje jedną z największych tajemnic II wojny światowej. Następnie wyruszając z Rzeczki poszliśmy do schroniska Orzeł (875m), minęliśmy Małą Sowę i zdobyliśmy najwyższy okoliczny szczyt - Wielką Sowę (1075 m) z której roztaczał się przepiękny widok.

W środę przyszedł czas na wycieczkę do Czech. Naszym celem stało się skalne miasto Adsprach. Podczas ponad trzygodzinnej wędrówki uczestnicy mogli podziwiać unikatowe formacje skalne. Popołudnie spędziliśmy w miasteczku Broumov.

Kolejny dzień minął nam na wyprawie do Zamku Książ, gdzie uczestnicy poznali historię zamku od czasów Piastów aż do II wojny światowej. Po południu pojechaliśmy nad zalew w Zagórzu Śląskim, gdzie chcieliśmy skorzystać z uroków kąpieli. Niestety - poprzedniej nocy w okolicy były podtopienia i ich efekt uniemożliwił kąpiel. Pozostało nam powygrzewać się na brzegu, a niektórzy zafundowali sobie przejażdżkę rowerem wodnym.

Piątek upłynął nam na drodze powrotnej. Po drodze wstąpiliśmy na chwilę do sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej w Trzebnicy.

Zdjęcia oczywiście dostępne w naszej galerii.

Po wakacjach ponownie ruszył projekt: "Kino z głową". 13 października zaprezentowano film: "Bogowie" poświęcony postaci wybitnego kardiochirurga, prof. Zbigniewa Religi z rewelacyjną rolą Michała Kota.

Z okazji 100-lecia urodzin bł. Karoliny Kózkówny 24 listopada zaprosiliśmy poznaniaków na pokaz filmu: "Karolina" opowiadający o losach tej mało znanej postaci. Na projekcję przybyło sporo młodych, również z Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, którego patronką jest wspomniana postać. Karolina zginęła podczas próby gwałtu w pierwszych miesiącach I wojny światowej. Projekcja ta w symboliczny sposób wpisała się również w obchody rocznicy zakończenia Wielkiej Wojny.