Strona głównaDziałalność

2017

Już niebawem zaproszenie na wakacje...

2016

Z pewnym poślizgiem - 14 marca zaprosiliśmy poznaniaków na film "Historia Roja". Film ten był poświęcony tematyce tzw. Żołnierzy Wyklętych. Zebrało się niemal 100 osób.

Półkolonie letnie

/relacja niebawem/

Światowy Dzień Młodzieży - Kraków 2016

Grupa młodych wzięła udział w wyjeździe na Światowy Dzień Młodzieży do Krakowa w dniach 24-31 lipca 2016. Swoje pielgrzymowanie rozpoczęliśmy od Jasnej Góry. Po noclegu w okolicy Oświęcimia, udaliśmy się do obozu Auschwitz i Auschwitz-Birkenau. Kolejnym przystankiem były Wadowice, gdzie modliliśmy się przy chrzcielnicy przy której został ochrzczony Karol Wojtyła. Byliśmy również w muzeum - domu Jana Pawła II, Wieczorem dotarliśmy do Woli Kalinowskiej położonej w Ojcowskim Parku Narodowym, która stała się naszym miejscem noclegu.. 26 lipca pojechaliśmy do Krakowa, gdzie w parafii św.Jadwigi Królowej odebraliśmy nasze pakiety pielgrzyma. Następnie poszliśmy na krakowskie Błonia, aby uczestniczyć we Mszy rozpoczynającej Dni Młodzieży sprawowanej przez kardynała Stanisława Dziwisza-Metropolitę Krakowskiego. Następnego dnia wybraliśmy się poznawać najbliższe okolice. Dotarliśmy do Ojcowa, przeszliśmy do Jaskini Łokietka, pospacerowaliśmy doliną Prądnika, zwiedzaliśmy zamek w Pieskowej Skale i Maczugę Herkulesa. W czwartek 27 lipca ponownie pojechaliśmy do Krakowa, aby przywitać Papieża Franciszka. Wcześniej pojechaliśmy do sanktuarium Jana Pawła II i Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Wróciliśmy w środku nocy, aby następnego dnia wrócić do Krakowa. Wieczorem poszliśmy pod okno papieskie w nadziei, że spotkamy tam Papieża. Nie pomyliliśmy się - około godziny 21 Franciszek rzeczywiście pojawił się w oknie. Była to jedyna okazja zobaczenia z bliska Papieża, co było ważnym przeżyciem dla młodych pielgrzymów. W sobotę spakowaliśmy nasze rzeczy i pojechaliśmy po raz ostatni do Krakowa, aby odbyć kilkukilometrową pieszą wędrówkę na Campus Misericordiae - pola miłosierdzia położone w podkrakowskich Brzegach. Wieczorem czuwaliśmy pod przewodnictwem Papieża. Noc spędziliśmy pod gołym niebem, a następnego dnia Franciszek odprawił Mszę św. dla około dwóch i pół miliona młodych. Jeszcze tylko pieszy powrót do busa, kilka godzin jazdy i zmęczeni, ale szczęśliwi powróciliśmy do naszych domów. Nieco zdjęć można zobaczyć w naszej Galerii.

20 października zaprosiliśmy Poznaniaków na film "Wołyń". W pokazie filmu wzięło udział około 150 osób.

2015

Kolejny rok pracy Stowarzyszenia rozpoczęto projekcją filmu: "Hiszpanka", która zainspirowana została zwycięskim powstaniem wielkopolskim. Powstania co prawda tam niewiele, ale film pobudził ponad 130 widzów do dyskusji - bywało, że krytycznej. Projekcja miała miejsce 9 lutego.

16 marca zaprezentowaliśmy film "Bóg nie umarł". Jego bohater - student filozofii stara się udowodnić istnienie Boga.

8 czerwca zaprosiliśmy Poznaniaków na film "Apartament", który składa się z niepublikowanych materiałów z Janem Pawłem II.

PÓŁKOLONIE LETNIE

Tradycyjnie w dwa pierwsze tygodni wakacji zaprosiliśmy dzieci  w wieku od 6 do 12 lat na półkolonie.

Pierwszy turnus rozpoczął się integracyjną wyprawą do ogrodu botanicznego. Na wycieczkę wybraliśmy się do Swarzędza, gdzie w Muzeum Pszczelarstwa dzieci uczestniczyli w warsztatach z wyrobu świec. Środa upłynęła pod znakiem wypieku świętomarcińskich rogali. Była to również okazja do spotkania z poznańską gwarą. Przy okazji nieco poleniuchowaliśmy na miejskiej plaży nad Wartą. Kolejny dzień pozwolił nam zapoznać się z zabawami naszych rówieśników z Japonii dzięki wizycie w Muzeum Archeologicznym. Nie zabrakło również wizyty w zoo.

Drugi turnus obfitował w inne ciekawe wydarzenia. nie zabrakło zatem wizyty w Bramie Poznania i spotkania z 1000-letnią historią Ostrowa Tumskiego. Tym razem na podmiejską wycieczkę wybraliśmy się do Muzeum Rolnictwa w Szreniawie, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach "Od rośliny do tkaniny". Uczestnicy wspięli się na wierzę widokową z której rozciągała się piękna panorama miasta. Kolejny - tym razem deszczowy dzień - upłynął nam na zwiedzaniu miejskiego stadionu oraz wizycie w palmiarni. Półkolonie zakończyły się wizytą w poznańskim seminarium duchownym oraz warsztatami na których każdy mógł wykonać piłkę do zośki. Po drodze odwiedziliśmy nietypowy sklep z paramentami i szatami liturgicznymi. Podczas obu turnusów mogliśmy liczyć na życzliwość Księży Salezjanów, którzy pozwolili nam korzystać z bazy sportowo-rekreacyjnej oraz cieszącego się dużą popularnością basenu. Za usługi transportowe serdecznie dziękujemy firmie Leotravel. Zdjęcia można zobaczyć w naszej galerii.

WYJAZDY W BIESZCZADY

W dniach 1-8 sierpnia 2015 roku 20 osób brało udział w tradycyjnym wyjeździe wakacyjnym. Tym razem udaliśmy się w Bieszczady. Oprócz górskich wycieczek i wędrówek Połoniną, plażowaliśmy również nad Zalewem Solińskim. Odwiedziliśmy również sanktuarium Matki Bożej Pięknej Miłości w Polańczyku. Odwiedziliśmy również Łopienkę - nieistniejącą wieś w której z wielkim wysiłkiem odbudowywana jest cerkiew. Wieś przestała istniec na skutek wysiedleń miejscowej ludności po II wojnie światowej. Podróżowaliśmy bieszczadzką kolejką, a także odwiedziliśmy miejsce internowania Prymasa Tysiąclecia - kardynała Stefana Wyszyńskiego. W górzance mogliśmy podziwiać jedyny w tej części Europy drewniany ikonostas. Była to również okazja do zapoznania się z liturgią i historią Kościoła grekokatolickiego. O regionie sporo mogliśmy się dowiedzieć podczas spotkania z bieszczadzkim zakapiorem, którego życiorys był tak ciekawy jak dzieje tych ziem. Duże wrażenie zrobił na nas zamek w Krasiczynie - przez chwile mogliśmy poczuć się jak na włoskim dworze. Zapoznaliśmy się  historią tego miejsca, a naszym przewodnikiem okazał się potomek ostatnich służących w pałacu, który z opowiadań doskonale znał burzliwe dzieje ostatnich właścicieli. Ostatnie dwa dni spędziliśmy w Wieliczce i Krakowie. Niewątpliwą atrakcją był nocleg w kopalni. Następnego dnia udaliśmy się na Wawel i Krakowski Rynek. W drodze powrotnej odwiedziliśmy sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej w Trzebnicy. Zdjęcia można oglądać w naszej galerii.

2014

Rok 2014 rozpoczęliśmy dalsza owocna współpracą z AIESEC Polska, pomagając przy gościnie kilkunastu studentów z różnych krajów świata. Jednocześnie zamknęliśmy listę chętnych na wyjazd do Rzymu na kanonizację Jana Pawła II.

24 lutego o g. 18 w ramach "Kina z głową" zaprezentowaliśmy film "Jack Strong" opowiadający historię płk. Ryszarda Kuklińskiego. Na projekcję w kinie Rialto przyszło niemal 200 poznaniaków.

Kameralny okazał sie kolejny seans - "Kamienie na szaniec".

PIELGRZYMKA NA KANONIZACJĘ JANA PAWŁA II

25 kwietnia, niemal punktualnie, o 14.30 wyjechaliśmy z Poznania. Po długiej - trwającej niemal 27 godzin - podróży dotarliśmy do malowniczo położonego Montefiascone, do hotelu Urbano V. Po krótkim odświeżeniu się, udaliśmy się do Rzymu, aby całą noc oczekiwać na uroczystości kanonizacyjne. Noc spędzona na ulicy była nie lada wyzwaniem, jednak prawie wszyscy pielgrzymi wytrzymali i "wystali" swoje miejsce na Placu Świętego Piotra. Uroczystość rozpoczęła się o g. 9 Koronką do Miłosierdzia Bożego. Kilka minut przed 10 na placu pojawił się Benedykt XVI, a chwilę później zgromadzeni mogli zobaczyć Papieża Franciszka. Msza św. zakończyła się po godzinie 12, ale część z pielgrzymów postanowiła pozostać dłużej na placu, aby zobaczyć z bliska papieża objeżdżającego papamobilem sektory. Następnego dnia zwiedzaliśmy Rzym, podziwiając bazylikę św. Jana na Lateranie, Koloseum, Forum Romanum, Schody Hiszpańskie, Fontannę di Trevi, Plac Hiszpański i Zamek Anioła. Był tez czas na zakup pamiątek czy kawałek pizzy. Następnego dnia udaliśmy się do Orvieto. Katedra w tym mieście była świadkiem cudu eucharystycznego. Po zakupach, ruszyliśmy dalej w drogę, aby dotrzeć do Rimini. Zatrzymaliśmy się w hotelu Grifone Bellariva, skąd było tylko kilka metrów na plaże. Co odważniejsi wykąpali się w morzu, a wieczorem chętni uczestniczyli w wieczorze wspomnień o Janie Pawle II. Kolejnego dnia dotarliśmy do Wenecji, gdzie każdy na własną rękę mógł podziwiać zabytki tego miasta i spacerować urokliwymi, wąskimi uliczkami. Kolejnym przystankiem była Pad

wa i sanktuarium św. Antoniego Padewskiego. Na nocleg dotarliśmy do hotelu San Vito w pobliżu Werony. Ostatni dzień poświęciliśmy na powrót do Polski. Wymownym przystankiem był jedynie obóz koncentracyjny w Dachau. Zdjęcia można znaleźć w naszej galerii.

PÓŁKOLONIE DLA DZIECI

I turnus (30.06-4.07) rozpoczął się integracją sportowo-wypoczynkową. Dzięki uprzejmości Salezjanów, mogliśmy korzystać z boisk do piłki nożnej i siatkówki plażowej. Wiele radości sprawiło wyjście na Termy Maltańskie, gdzie uczestnicy przez trzy godziny mogli oddawać się wodnemu szaleństwu. Kolejny dzień upłynął nam na wycieczce do Wielkopolskiego Parku Narodowego. Na ekspozycji muzealnej dzieci zapoznały się z walorami przyrodniczymi okolic. Mogły również podziwiać bogactwo natury na ścieżce dydaktycznej przeplatanej punktami widokowymi na największe jezioro parku - Jezioro Góreckie. Czwartek upłynął nam na wizycie w Muzeum Minerałów (największy znaleziony meteoryt) oraz lapidarium,a także podziwianiu kraterów w rezerwacie Meteoryt Morasko. Ostatniego dnia wybraliśmy się do Muzeum Archidiecezjalnego na zajęcia pod tytułem "Jak zostać królem?" oraz słuchaliśmy "Smoczych opowieści" w rezerwacie archeologicznym Genius loci. Zdjęcia z pierwszego turnusu można oglądać w galerii.

II turnus (7-11.07) rozpoczął "dzień japoński" na który złożyły się ćwiczenia z japońskiej kaligrafii oraz warsztaty sushi. Dzieci zwiedzały wraz z przewodnikiem zamek cesarski oraz na zajęciach w Bramie Poznania rozmawiały o podróżach przez wieki. Udały się też do Kórnika, gdzie zwiedzały zamek i powozownie. Nie zabrakło również czasu na wspólne kąpiele w jeziorze. Uczestnicy brali udział w słodkich warsztatach na których każdy mógł samodzielnie wykonać sobie lizaka. Odwiedziły również Pałac Działyńskich w którym m.in dowiedziały się jak funkcjonuje duża biblioteka. Odwiedzili również muzeum motoryzacji oraz brali udział w animacjach dziecięcych na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Nie zabrakło również wycieczki do zoo i wizyty w motylarni. Zdjęcia w naszej galerii.

III turnus (14-18.06) był bardzo kameralny, jednak równie bogaty w atrakcje. Uczestnicy wspólnie gotowali, chodzili nad jezioro, ponownie odwiedzili Termy Maltańskie i powrócili do Zamku Cesarskiego.

WYJAZD WAKACYJNY DLA MŁODZIEŻY - GÓRY SOWIE

Po krótkim rekonesansie okolicy w dniu przyjazdu, wieczorem obejrzeliśmy film poświęcony tajemnicom Dolnego Śląska, który w niektórych z nas obudził poszukiwaczy skarbów.  W sobotni dzień wybraliśmy się na długą  górską wycieczkę. Z Łomnicy udaliśmy się na Turzynę (895 m. n.p.m.) aby prze Jeleniec (902) dotrzeć na Rogowiec (879), gdzie znajdują się romantyczne, najwyżej w Polsce położone ruiny zamku. Szlak zakończył się w miejscowości Grzmiąca. Mimo zmęczenia, część z nas po kolacji udała się na nocny spacer.

Niedziela to oczywiście wizyta w Głuszycy i uczestnictwo w Eucharystii w kościele p.w. Chrystusa Króla. Po obiedzie wybraliśmy się do Explora Parku w Wałbrzychu, gdzie przeżyliśmy kilka naukowych przygód. Wybraliśmy się również na wałbrzyski rynek. Wieczór upłynął nam na grillowaniu i wieczornym kinie pod gwiazdami.

Kolejny dzień upłynął nam na zwiedzaniu bliższych i dalszych okolic. Wybraliśmy się najpierw do sanktuarium Matki Bożej Królowej Rodzin w Wambierzycach. Tam mieliśmy okazję  wędrować po kalwaryjskich dróżkach - tych samych, które przemierzał kiedyś Karol Wojtyła. Następnie udaliśmy się do Czermnej, gdzie podziwialiśmy kaplicę czaszek. Złożono tam ponad dwadzieścia tysięcy ofiar wojny i zarazy z XVIII wieku. Tajniki papiernictwa zgłębialiśmy w Dusznikach, gdzie młodzi samodzielnie czerpali papier i poznawali historię i technikę produkcji tego ponadczasowego wynalazku. Ostatnim punktem dnia była twierdza Kłodzko, gdzie odbyliśmy spacer labiryntem stworzonym z chodników minerskich oraz poznaliśmy historię tej pięknej, nigdy nie zdobytej twierdzy.

Wtorek upłynął nam na wycieczce w bliższe góry. Udaliśmy się najpierw na zwiedzanie kompleksu Riese w Osówce, który kryje jedną z największych tajemnic II wojny światowej. Następnie wyruszając z Rzeczki poszliśmy do schroniska Orzeł (875m), minęliśmy Małą Sowę i zdobyliśmy najwyższy okoliczny szczyt - Wielką Sowę (1075 m) z której roztaczał się przepiękny widok.

W środę przyszedł czas na wycieczkę do Czech. Naszym celem stało się skalne miasto Adsprach. Podczas ponad trzygodzinnej wędrówki uczestnicy mogli podziwiać unikatowe formacje skalne. Popołudnie spędziliśmy w miasteczku Broumov.

Kolejny dzień minął nam na wyprawie do Zamku Książ, gdzie uczestnicy poznali historię zamku od czasów Piastów aż do II wojny światowej. Po południu pojechaliśmy nad zalew w Zagórzu Śląskim, gdzie chcieliśmy skorzystać z uroków kąpieli. Niestety - poprzedniej nocy w okolicy były podtopienia i ich efekt uniemożliwił kąpiel. Pozostało nam powygrzewać się na brzegu, a niektórzy zafundowali sobie przejażdżkę rowerem wodnym.

Piątek upłynął nam na drodze powrotnej. Po drodze wstąpiliśmy na chwilę do sanktuarium św. Jadwigi Śląskiej w Trzebnicy.

Zdjęcia oczywiście dostępne w naszej galerii.

Po wakacjach ponownie ruszył projekt: "Kino z głową". 13 października zaprezentowano film: "Bogowie" poświęcony postaci wybitnego kardiochirurga, prof. Zbigniewa Religi z rewelacyjną rolą Michała Kota.

Z okazji 100-lecia urodzin bł. Karoliny Kózkówny 24 listopada zaprosiliśmy poznaniaków na pokaz filmu: "Karolina" opowiadający o losach tej mało znanej postaci. Na projekcję przybyło sporo młodych, również z Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, którego patronką jest wspomniana postać. Karolina zginęła podczas próby gwałtu w pierwszych miesiącach I wojny światowej. Projekcja ta w symboliczny sposób wpisała się również w obchody rocznicy zakończenia Wielkiej Wojny.